Раздел I Пазари, управление и иновации в икономиката на знанието Марияна Божинова, Тихомир Личев, Любомира Тодорова, Павлин Павлов, Кристина Георгиева Съвременни измерения на управлението на туристическа дестинация България 7 Пенка Горанова, Атанаска Решеткова Измерване на потребителската удовлетвореност от омни-канално преживяване 39 Милен Митков Тенденции и предизвикателства пред автомобилното застраховане в условията на динамично икономическо развитие 65 Радослав Йорданов Възможности за повишаване качеството на данните от онлайн анкети 90 Раздел II Глобализация, конкурентоспособност и сътрудничество за интелигентен растеж Борислав Борисов, Маргарита Богданова, Христо Сирашки, Евелина Парашкевова Териториално райониране на Р България – проблеми и перспективи 125 Поля Ангелова, Маргарита Шопова, Тихомир Върбанов, Йордан Моллов, Иванка Цевтанова Измерения на бедността в България – статистически аспекти 156 Зоя Иванова Изследване на контрагентния риск в индустриалните предприятия (по примера на пивоварния бранш) 187 Михаил Чиприянов, Ядвига Чибурене, Галина Чиприянова, Иван Маринов, Надежда Веселинова, Емил Цанов Развитие на лидерството за постигане целите на устойчивото развитие 220 Карина Саркисян-Дикова, Борислав Боянов Въздействие на европейските екологични регулации върху международната конкурентоспособност на предприятията от химическата промишленост в България 253 Раздел III Финансова стабилност, икономически политики, регулации и устойчиво развитие Иван Марчевски, Венета Любенова Bлияние на потребителските промоции върху ценността на бранда 279 Росица Колева, Поля Ангелова, Галина Захариева, Стела Касабова, Галя Кушева, Александрина Александрова Социално-икономическо развитие на българското Придунавие – тенденции и перспективи 307 Любка Илиева Преимущества за туристическите предприятия от сертифицирането им по ISO 9001 338 Здравко Любенов, Ивайло Петров, Диана Ефтимова, Християна Венелинова, Костадинка Шуманова Предизвикателства пред международния бизнес в Европейския съюз 370
Развитието на туризма е свързано с необходимостта от управление на туристическите дестинации. Пред туристическия бизнес стоят въпроси, свързани с установяване предпочитанията на туристите и идентифициране на подтикващите към избор мотиви. Отговорите им се съдържат в ...
Повечето потребителски марки днес се предлагат както във физически, така и в онлайн магазини, а специалистите по маркетинг непрекъснато търсят нови начини да контактуват и ангажират клиентите си. Все повече компании се опитват да се адаптират към дигиталния свят и да ...
В настоящото изследване са представени резултатите от проведено през 2018 година проучване на автомобилното застраховане в България, осъществено съгласно проект № 6-2018 г. към Института за научни изследвания. Основната му цел е да се очертаят състоянието и развитието ...
С появата и развитието на интернет и свързани с него приложения се промениха много области на обществения живот. Промениха се и начините за набиране на маркетингова информация. Все по-рядко анкетите се отпечатват на хартия и все по-често се провеждат в уебсреда. ...
Новото териториално деление е една от най-горещите теми в регионалната политика на страната. Не случайно го наричат „кутията на Пандора“, тъй като пред регионалните и местни власти възникват въпроси, свързани с инструментите на Кохезионната политика и тяхното ...
Борбата с бедността и социалното изключване е сред най-актуалните проблеми на съвременното обществено развитие и приоритет на социалната политика в национален и европейски мащаб. Основната цел на настоящата студия е да се изследват статистическите аспекти на бедността ...
Целта на настоящата студия е изследване проявлението на контрагентния риск в дейността на българските пивоварни предприятия и извеждане на конкретни бизнес решения и практики за неговото ефективно управление. В тази връзка са формулирани и изпълнени следните задачи: ...
Устойчивото потребление и производство, икономическият растеж, заетостта, инфраструктурата, устойчивото управление на природните ресурси, изменението на климата и др. изискват решения и действия, които да бъдат осъществени под ръководството на отговорни млади лидери. ...
Актуалността на изследването произтича от наличието на ограничен брой задълбочени изследвания, поставящи акцент върху ефектите от изследваните регулации върху международната конкурентоспособност на фирмите. Основната цел на настоящата студия е да изследва и анализира ...
Настоящото изследване поставя акцент върху ефектите от потребителски промоции, като негов предмет е влиянието на типа и честотата на потребителските промоции върху измеренията на ценността на бранда. Изразената водеща роля на промоциите в комуникационния микс както в ...
По проблемите на социално-икономическото развитие на българското Придунавие липсват изчерпателни теоретични и практически анализи. Научните публикации и емпиричните изследвания за демографското и социалното развитие, за пазара на труда и бедността в областите от ...
Глобализацията и свободното движение на стоките и услугите поставят българските предприятия пред нови възможности за постигане на конкурентно предимство, базирано на качеството. Проучването на този проблем в икономическата практика е особено актуално, като се има ...
Технико-икономическата парадигма на информационната епоха от началото на ХХI век доведе до нови структури и процеси в международния бизнес, прилаган в Европейския съюз. В икономически смисъл това е предпоставка за задълбочаване разделението на труда, нарастване на ...
Алманах "Научни изследвания" е специализирано реферирано научно издание на Института за научни изследвания към Стопанска академия ''Д. А. Ценов'' – гр. Свищов.
Идеята за възникване на Алманаха е инспирирана по време на честванията на 60-тата годишнина на висшето училище през 1996 г. от необходимостта да се поставят основите на качествено ново научно издание, в което да се публикуват резултати от научните търсения на водещи изследователи в областта на социалните науки. От 2002 г. в Алманаха
Редакционният съвет на Алманах „Научни изследвания“ приема за рецензиране студии, съобразени със следните изисквания:
1. Съгласно чл. 16 (2) от Вътрешните правила за функционирането на редакционните съвети на научните издания и на Академично издателство "Ценов" при СА "Д. А. Ценов" – Свищов - всички материали на
Настоящото изследване има за цел паралелен анализ на инвестиционната и по-специално борсовата активност и държавния дълг, както и установяването на зависимост между динамиката на тези процеси и открояване на онези борсови индикатори, за които връзките с дълговата динамика имат по-голяма значимост. Основа на изследването е тезата за наличието на силно влияние с обратна зависимост на дълговата тежест върху инвестиционната активност. Поддържаме и хипотезата, че чувствителността на капиталовите ...
СЪСТОЯНИЕ, ПРОБЛЕМИ И ПЕРСПЕКТИВИ ПРЕД ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВОТО В СФЕРАТА НА ТУРИЗМА В БЪЛГАРИЯ
Предприемаческата активност намира поле за развитие във всички сфери и сектори на икономиката, като с особена важност е туристическият сектор. Предприемаческата активност в туризма се обуславя от наличието на подходящи условия за развитие на туристическия бизнес. В този смисъл целта на научното изследване е, на основата на емпирично проучване на състоянието на предприемачеството в сферата на туризма в България да се очертаят съществуващите проблеми и възможните перспективи за развитие на ...
СЪВРЕМЕННИ ИЗМЕРЕНИЯ НА УПРАВЛЕНИЕТО НА ТУРИСТИЧЕСКА ДЕСТИНАЦИЯ БЪЛГАРИЯ
Развитието на туризма е свързано с необходимостта от управление на туристическите дестинации. Пред туристическия бизнес стоят въпроси, свързани с установяване предпочитанията на туристите и идентифициране на подтикващите към избор мотиви. Отговорите им се съдържат в потребителското поведение и предпочитанията на туристите, ресурсната даденост на региона, привлекателността на територията, предлагания комплексен продукт и организационна определеност. Целта на научното изследване е, на основата на ...