ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ДАННИТЕ ОТ ОНЛАЙН АНКЕТИ

Автори

Ключови думи
онлайн анкета, представителност на извадка, възвръщаемост на анкета, фактори за повишаване на възвръщаемостта, Facebook реклама

Резюме
С появата и развитието на интернет и свързани с него приложения се промениха много области на обществения живот. Промениха се и начините за набиране на маркетингова информация. Все по-рядко анкетите се отпечатват на хартия и все по-често се провеждат в уебсреда. Причините са прости – онлайн анкетите се провеждат по-бързо и по-евтино, лесно се разпространяват, предлагат полезни функционалности, каквито класическите анкети не притежават. Съществено предизвикателство пред маркетинговите изследователи е осигуряването на представителност на онлайн анкетите. Основната цел на това изследване е да провери доколко структурата на извадката, получена чрез онлайн анкета, съответства на структурата на изучаваната съвкупност. Второстепенна цел на изследването е да се провери доколко респондентите реагират на стимули, предложени за участие в онлайн анкета. В настоящото изследване са представени резултатите от три онлайн анкети. Всяка от тях е адресирана към проучването на специфична съвкупност: фенове на Facebook страница; посетители на сайт; население на България на възраст от 13 до 54 г. Две анкети са реализирани посредством Facebook реклама, а една – сред посетителите на уебсайт. За оценка на съответствието между извадка и генерална съвкупност са използвани два инструмента – χ^2 критерий за една извадка и интегрален коефициент на Кирил Гатев. При допитването до феновете на Facebook страница е получена извадка, която плътно се доближава до изучаваната съвкупност по променливите „пол“ и „местоживеене“. При валидирането на извадките са използвани следните източници на информация за изучаваните съвкупности: Национален статистически институт; раздел „Анализи“ на страницата във Facebook; отчети на Google Analytics за профила на посетителите на уебсайт. При двете допитвания, реализирани чрез Facebook реклама, е постигната много ниска цена за една попълнена анкета. При допитването до посетителите на сайт цената за една попълнена анкета е на практика нулева. За да се провери как влияе материалното стимулиране върху активността на респондентите, са предложени два вида награди – USB Flash памет (3 бр.) и външен хард диск (2 бр.). В конкретния случай стимулирането на целевите респонденти не повишава възвръщаемостта на анкетите в степен, оправдаваща разходите за закупуване и доставяне на наградите.

JEL Класификатор: M31, M37
Кодове на научна квалификация: -
Страници: 33
Цена: 3 Точки

Още статии от този брой

  • ТЕНДЕНЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД АВТОМОБИЛНОТО ЗАСТРАХОВАНЕ В УСЛОВИЯТА НА ДИНАМИЧНО ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ

    В настоящото изследване са представени резултатите от проведено през 2018 година проучване на автомобилното застраховане в България, осъществено съгласно проект № 6-2018 г. към Института за научни изследвания. Основната му цел е да се очертаят състоянието и развитието на автомобилното застраховане в България след приемането на Кодекса за ...

  • ИЗМЕРВАНЕ НА ПОТРЕБИТЕЛСКАТА УДОВЛЕТВОРЕНОСТ ОТ ОМНИКАНАЛНО ПРЕЖИВЯВАНЕ

    Повечето потребителски марки днес се предлагат както във физически, така и в онлайн магазини, а специалистите по маркетинг непрекъснато търсят нови начини да контактуват и ангажират клиентите си. Все повече компании се опитват да се адаптират към дигиталния свят и да създадат множество канали, чрез които да удовлетворят изискването на ...

  • СЪВРЕМЕННИ ИЗМЕРЕНИЯ НА УПРАВЛЕНИЕТО НА ТУРИСТИЧЕСКА ДЕСТИНАЦИЯ БЪЛГАРИЯ

    Развитието на туризма е свързано с необходимостта от управление на туристическите дестинации. Пред туристическия бизнес стоят въпроси, свързани с установяване предпочитанията на туристите и идентифициране на подтикващите към избор мотиви. Отговорите им се съдържат в потребителското поведение и предпочитанията на туристите, ресурсната даденост на ...