ТЕРИТОРИАЛНО РАЙОНИРАНЕ НА Р БЪЛГАРИЯ – ПРОБЛЕМИ И ПЕРСПЕКТИВИ

Автори

Ключови думи
сценарии за териториално деление, NUTS, политики в периферните региони

Резюме
Новото териториално деление е една от най-горещите теми в регионалната политика на страната. Не случайно го наричат „кутията на Пандора“, тъй като пред регионалните и местни власти възникват въпроси, свързани с инструментите на Кохезионната политика и тяхното регионално въздействие, което е трудно да бъде обективно оценено. Целта на изследването е да се анализират силните и слабите страни на различните сценарии за ново териториално деление на страната, да се изведат онези от тях, които са най-адекватни на целите на устойчивото и балансирано развитие, и да се формулират целеви политики за развитие. Изследователската теза е, че решенията за териториално деление следва да бъдат базирани на задълбочено проучване с подходящ научен инструментариум, резултатите от което да се приемат за обективни критерии при дефинирането на границите на териториалните единици. Задачите на изследването са: проучване на нормативната рамка на териториалното деление в ЕС и в страната; GAP анализ на съществуващото териториално райониране, вкл. асиметрии между съществуващите райони за планиране; сравнителен анализ на вариантите за ново териториално деление; разработване на целеви политики за развитие на районите. Всички планирани задачи са изпълнени. Анализирани са 5 сценария и е изведен вариант за териториално деление, който отговаря най-много на нормативната база и спецификите в страната, въпреки някои негови слаби стани. Сред най-важните изводи е необходимостта от постигане на политически консенсус по отношение на балансираното устойчиво развитие на страната, което следва да се изведе като приоритетна цел в средносрочен и дългосрочен аспект.

JEL Класификатор: R12, R58
Кодове на научна квалификация: -
Страници: 31
Цена: 3 Точки

Още статии от този брой

  • ВЛИЯНИЕ НА ПОТРЕБИТЕЛСКИТЕ ПРОМОЦИИ ВЪРХУ ЦЕННОСТТА НА БРАНДА

    Настоящото изследване поставя акцент върху ефектите от потребителски промоции, като негов предмет е влиянието на типа и честотата на потребителските промоции върху измеренията на ценността на бранда. Изразената водеща роля на промоциите в комуникационния микс както в национален, така и в световен план, съпроводена от липсата на еднозначни ...

  • ТЕНДЕНЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД АВТОМОБИЛНОТО ЗАСТРАХОВАНЕ В УСЛОВИЯТА НА ДИНАМИЧНО ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ

    В настоящото изследване са представени резултатите от проведено през 2018 година проучване на автомобилното застраховане в България, осъществено съгласно проект № 6-2018 г. към Института за научни изследвания. Основната му цел е да се очертаят състоянието и развитието на автомобилното застраховане в България след приемането на Кодекса за ...

  • ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ДАННИТЕ ОТ ОНЛАЙН АНКЕТИ

    С появата и развитието на интернет и свързани с него приложения се промениха много области на обществения живот. Промениха се и начините за набиране на маркетингова информация. Все по-рядко анкетите се отпечатват на хартия и все по-често се провеждат в уебсреда. Причините са прости – онлайн анкетите се провеждат по-бързо и по-евтино, лесно се ...