ПРЕИМУЩЕСТВА ЗА ТУРИСТИЧЕСКИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ ОТ СЕРТИФИЦИРАНЕТО ИМ ПО ISO 9001

Автори

Ключови думи
качество, сертификация, система за управление на качеството, ISO 9001, туризъм

Резюме
Глобализацията и свободното движение на стоките и услугите поставят българските предприятия пред нови възможности за постигане на конкурентно предимство, базирано на качеството. Проучването на този проблем в икономическата практика е особено актуално, като се има предвид превесът на сектора на услугите в националната икономика и сложността от поддържането на постоянно качество в обслужването. Основната цел на настоящото изследване е, на база ретроспективен и ситуационен анализ на разпространението на сертификацията по ISO 9001, да се изведат основните ползи от стандарта за бизнеса и съответните преимущества, които може да донесе за туристическите предприятия. За постигането на така поставената цел се решават следните изследователски задачи: изследване на разпространението на стандарта ISO 9001 по икономически сектори; анализ на ползите от внедряването на стандарта за българските предприятия; представяне на основните инструменти за осигуряване качеството на туристическите услуги; извеждане на потенциалните преимущества от сертифицирането по ISO 9001 за туристическия бизнес. Резултатите от проучването показват, че ISO 9001 е: най-разпространеният сред сертификационните стандарти на ISO; ясно разпознаваем знак за качество сред бизнеса; адаптиран за всеки бизнес; носи реални ползи за организациите; може да се прилага от туристическия бизнес. Получените резултати от изследването доказват авторовата теза, че сертифицирането по най-разпространения международен стандарт предоставя редица преимущества за бизнеса, които могат да се използват и от туристическия бизнес.

JEL Класификатор: L83
Кодове на научна квалификация:
Страници: 32
Цена: 3 Точки

Още статии от този брой

  • ВЪЗДЕЙСТВИЕ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ЕКОЛОГИЧНИ РЕГУЛАЦИИ ВЪРХУ МЕЖДУНАРОДНАТА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ НА ПРЕДПРИЯТИЯТА ОТ ХИМИЧЕСКАТА ПРОМИШЛЕНОСТ В БЪЛГАРИЯ

    Актуалността на изследването произтича от наличието на ограничен брой задълбочени изследвания, поставящи акцент върху ефектите от изследваните регулации върху международната конкурентоспособност на фирмите. Основната цел на настоящата студия е да изследва и анализира въздействието на европейската политика в областта на опазване на околната среда ...

  • ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ДАННИТЕ ОТ ОНЛАЙН АНКЕТИ

    С появата и развитието на интернет и свързани с него приложения се промениха много области на обществения живот. Промениха се и начините за набиране на маркетингова информация. Все по-рядко анкетите се отпечатват на хартия и все по-често се провеждат в уебсреда. Причините са прости – онлайн анкетите се провеждат по-бързо и по-евтино, лесно се ...

  • ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД МЕЖДУНАРОДНИЯ БИЗНЕС В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

    Технико-икономическата парадигма на информационната епоха от началото на ХХI век доведе до нови структури и процеси в международния бизнес, прилаган в Европейския съюз. В икономически смисъл това е предпоставка за задълбочаване разделението на труда, нарастване на неговата производителност и разширяване сферата на приложение на капитала. ...